Datagedreven advies voor leefbare Rotterdamse straten kiezen

Een veilig, bereikbaar en aantrekkelijk 010, daar draagt het Verkeerscirculatieplan (VCP) aan bij. Een project waar Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam een belangrijke rol in speelt. Om het plan waar te maken, hebben zo’n 80 logistieke bedrijven het Convenant ZES ondertekend. DHL eCommerce is er een van. Sustainability manager Marleen Nelemans legt uit waarom: ‘We zijn meer dan alleen een pakketbezorger, we willen actief meedenken over betere stadslogistiek.’ Om hun inzichten te delen, nodigde DHL andere leden van de adviesgroep uit op de CityHub in Rotterdam.

Samen sterker
Adviesgroep Stadslogistiek Rotterdam werd in 2022 opgericht als initiatief van ondernemersvereniging evofenedex en Transport en Logistiek Nederland (TLN). Met hun partners van het Convenant ZES slaan ze een brug tussen het bedrijfsleven en de gemeente, en zoeken ze oplossingen voor logistieke vraagstukken. Een daarvan is het VCP. ‘Het verkeerscirculatieplan is nodig om de drukke stad ook in de toekomst veilig, bereikbaar en aantrekkelijk te houden’, zegt Tim Sjouke, coördinator logistiek bij de gemeente.

Data als adviseur
Lars Ahsman, beleidsadviseur en voorzitter van de adviesgroep: ‘Een harde knip om verkeersstromen tegen te houden, willen we voorkomen. Dat leidde in Amsterdam tenslotte tot veel problemen. Daarom denken we aan ‘filters’. Op die manier weren we de meeste auto’s uit de binnenstad, maar kan logistiek vervoer gewoon doorrijden. De gevolgen van deze aanpak hebben we goed kunnen analyseren dankzij de data-inzichten van DHL. Hun simulatie van de filters versterkte ons advies aan de gemeente. Marleen: ‘Onze functie is tweeledig. We beleveren consumenten en bevoorraden winkels – logistiek in de breedste zin van het woord. Daarvoor hebben we verschillende soorten voertuigen nodig. Dat heeft natuurlijk impact op de omgeving, dus we dragen graag bij aan een duurzame oplossing.’

DHL Bakwagen Rotterdam

Van praktijk naar plattegrond
Logistieke routes moet je eerst ervaren. Dan pas kun je plannen maken, vindt Marleen. ‘De praktijk werkt altijd anders dan een plattegrond. Daarom hebben we leden van de adviesgroep uitgenodigd om een ochtend mee te rijden met een van onze bezorgers.’ Die rit leverde verfrissende inzichten op. ‘Neem de eerste stop, het Rotterdamse politiebureau’, zegt Tim. Aan de achterkant van het gebouw zit een loading dock voor vrachtwagens. Maar als je daar gaat laden en lossen, blokkeer je de hele straat. Dat zijn dingen waar in het ontwerp geen rekening mee is gehouden.’

Kennis delen en inspiratie opdoen
Na de rit stond er een kennissessie op de planning. Lars: ‘De gemeente Rotterdam vertelde eerst over de stappen die zij al hebben gezet in het VCP. Daarna presenteerde DHL de resultaten van de simulatie en hun aansluitende advies. Aan evofenedex & TLN de taak om alle informatie van deze dag weer te vertalen naar aanbevelingen voor de gemeente.’

‘We sloten af met een rondleiding door het pand van DHL’, gaat hij verder. ‘Altijd leuk, zo’n kijkje in de keuken.’ Tim: ‘Wat me daar opviel, is het oog voor veiligheid. Dat je die zó serieus neemt en van A tot Z voor je personeel faciliteert, vond ik echt een eyeopener. Van hesjes en oordopjes tot afgebakende looppaden.’

Blik op de toekomst
‘Plannen komen tot leven door iets te doén. Door samen de praktijk op te zoeken, komen we tot innovatieve duurzame oplossingen’, benadrukt Marleen. ‘DHL is een praktische organisatie. Dus zoals we met de gemeente Rotterdam samenwerken, willen we met veel meer gemeenten doen: mouwen opstropen en aan de slag.’

Deel op social media

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden