Packet Tracked en Packet Priority

Support

Packet Tracked

Packet Tracked is het ideale product voor de internationale verzending van lichtgewicht goederen tot 2 kilo. Deutsche Post vervoert het pakket naar het land van bestemming en draagt het daar over aan de lokale post, die zorgdraagt voor de levering bij de ontvanger. Op deze pagina vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over Packet Tracked.

Packet Priority

Packet Priority is een verzendproduct zonder online tracking. Het pakje krijgt alleen een scan bij de verwerking in het internationale postverwerkingscentrum in Frankfurt. Het zendingsnummer van deze zendingen begint met UQ. De postdienst in het land van bestemming verzorgt de bezorging bij de geadresseerde.

Let op: gaat uw vraag over het product Kleinpaket of Warenpost International, kijk dan hier.

Veelgestelde vragen

De zending krijgt haar eerste scan in het internationale postverwerkingscentrum in Frankfurt. U volgt het pakket tot het land van bestemming via Tracking - DHL - Germany. In het land van bestemming draagt Deutsche Post het pakje over aan de lokale post, die de zending bij de ontvanger bezorgt. Zodra het pakket is overgedragen, vindt u via de online tracking van Deutsche Post een link naar de plaatselijke postdienst.

Heeft uw pakket een zendingsnummer met UQ, dan gaat het om een pakje zonder online tracking en is de zending na de eerste scan in Frankfurt niet verder te volgen. Die eerste scan geldt als verzendbewijs. In het land van bestemming bezorgt de plaatselijke post het pakje bij de geadresseerde.

Is het pakket niet te vinden op Tracking - DHL - Germany, of is de status “data is overgedragen,” dan is het pakket nog niet gescand in het internationale postverwerkingscentrum in Frankfurt. Wij kunnen in die situatie geen verder onderzoek doen.
Begint het zendingsnummer met UQ? Dan is het normaal dat na de scan in Frankfurt geen nieuwe scans volgen. Deze Packet Priority-zendingen hebben geen online tracking. 

De levertijd verschilt per land van bestemming. In ons overzicht van transittijden ziet u hoeveel tijd er gemiddeld zit tussen de eerste scan in Frankfurt en de bezorging bij de ontvanger in het land van bestemming.

Nadat wij het pakket hebben overgedragen aan de plaatselijke post, kunt u het beste hun online tracking in de gaten houden. Daar vindt u de recentste traceerinformatie.

Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. In sommige landen belt de bezorger aan als het pakket niet door de brievenbus past. Maar er zijn ook landen waar de bezorger alleen een briefje achterlaat waarop staat dat het pakket naar een afhaalpunt gaat. Of het pakket gaat direct naar een pick-up point, zonder dat de bezorger eerst naar het adres gaat. Dit hangt af van de gewoonten bij de post in het land van bestemming, die meestal bij de ontvanger wel bekend zijn.

Als de lokale post het pakket als afgeleverd heeft gescand, gaan wij ervan uit dat de zending is bezorgd. Packet Tracked- en Priority-zendingen zijn brievenbuspakjes waarvoor de ontvanger niet hoeft te tekenen. Er is dan ook geen verder onderzoek mogelijk als de ontvanger aangeeft het pakket niet te hebben ontvangen.

Geeft de online tracking enkele dagen geen update, dan is de zending nog onderweg. Dit kan bij zendingen naar een bestemming buiten Europa één tot twee weken duren. Ook als de zending bij de douane ligt, ziet u vaak enkele dagen geen nieuwe status.

Als het pakket uw magazijn heeft verlaten, kan het bezorgadres niet meer worden aangepast. Wel kan de ontvanger soms nog een wijziging doorvoeren of een bezorgafspraak maken bij de plaatselijke post, afhankelijk van de mogelijkheden die deze postdienst de ontvangers biedt.

Is de ontvanger niet thuis, dan laat de lokale post meestal een briefje achter met informatie over het afhaaladres. De online tracking van de plaatselijke post laat meestal ook precies zien waar de ontvanger het pakket kan ophalen. Gaat het om een ontvanger in Duitsland, dan is op Tracking - DHL - Germany het afhaaladres te vinden. Vul dan wel naast het zendingsnummer ook de postcode van de ontvanger in.

Het kan zijn dat de bezorger is vergeten het briefje achter te laten, of wellicht is de ontvanger het kwijtgeraakt. Maar geen nood: de online tracking van de plaatselijke post laat vrijwel altijd zien waar de ontvanger het pakket kan afhalen. De ontvanger zou ook even kunnen bellen met de lokale post.

Wij kunnen geen extra bezorgpoging regelen. Wat er gebeurt als de eerste bezorgpoging mislukt, verschilt per land van bestemming. Soms volgt er standaard een tweede poging, soms kan de ontvanger daartoe verzoeken via de informatie op de niet-thuiskaart. De ontvanger moet dit zelf regelen met de plaatselijke post, wij kunnen dat niet doen.

Dit verschilt per land van bestemming. Sommige lokale vervoerders bewaren het pakket zeven dagen, in andere landen kan dit oplopen tot wel drie weken. De ontvanger kan dit het beste navragen bij de lokale post.

Haalt de ontvanger het pakket niet op, dan gaat de zending retour afzender. 

Als de periode waarin de plaatselijke post het pakket voor de ontvanger bewaart voorbij is, wordt het pakket retour afzender gestuurd. Wij hebben daar geen invloed op.

Soms kan de ontvanger iets regelen met de lokale post, bijvoorbeeld door het pakket bij buren of op een afhaalpunt te laten bezorgen. Dit hangt af van de mogelijkheden die de lokale vervoersdienst aan de ontvangers aanbiedt. 

Of u aanspraak maakt op vergoeding van een vermist pakket, hangt ervan af of bij de verzending voor value protection is gekozen. Is het pakket zonder value protection verzonden, dan kunt u geen claim indienen. Is het pakket met value protection verstuurd, dan kunt u een claim indienen. Dat doet u met behulp van dit formulier (Excel-file)

Let op: u kunt geen claim indienen als:
- de eerste scan in het postverwerkingscentrum in Frankfurt ontbreekt, of
- de lokale post het pakket als afgeleverd heeft gescand.

Bent u Global Mail Business (GMB) klant en wilt u een claim indienen, gebruik dan dit formulier (Excel-file).

Wij hebben helaas geen invloed op de verwerking van uw zending bij de douane.

Meestal komt dit door een fout in het sorteerproces. Het pakket zal óf alsnog naar het juiste land gaan, óf retour worden gestuurd. Wat er in een specifiek geval precies gebeurt, kunnen wij op voorhand helaas niet melden, omdat wij geen zicht hebben op de afhandeling ter plaatse.

Als de online tracking geen reden vermeldt waarom het pakket niet leverbaar is, kunt u het beste afwachten tot het pakket retour wordt gestuurd. De plaatselijke post brengt meestal een briefje of kaartje op het pakket aan, waarop staat waarom zij het pakket niet konden afleveren.

Dit kunnen wij niet met zekerheid zeggen, omdat het om een vaststelling door de lokale post gaat. Zij vonden het adres bijvoorbeeld niet duidelijk genoeg  of onvolledig, zoals bij appartementencomplexen soms gebeurt. Of het leek erop dat de geadresseerde niet daadwerkelijk de bewoner van het adres was.

Dit verschilt per land van bestemming. Bij verre landen kan dit zes tot acht weken duren, soms zelfs nog langer. Zodra het teruggestuurde pakket bij ons binnenkomt, zorgen wij dat deze met de wekelijkse retourlevering van onbestelbare zendingen meegaat.

Vraag niet beantwoord?