Wat is bezorgoptie Afgesproken Plek?
Met Afgesproken Plek kunnen consument ontvangers de DHL bezorger toestemming geven om een pakket achter te laten op een plek rondom hun huis. Uw klanten kunnen deze bezorgafspraak maken in de Mijn DHL app en op track en trace. Het aanpassen van de bezorgafspraak is mogelijk vanaf het moment dat wij uw zending hebben gesorteerd. Uw klant kan bepalen of ze per pakket van de dienst gebruik willen maken, of via een standaardplek, die hij instelt in de Mijn DHL app. Uw klant kiest zelf een veilige, overdekte locatie rond de woning.
Waarom zijn we gestart met Afgesproken Plek?
Eigenlijk is het heel simpel: omdat veel ontvangers het willen! Onze bezorgers kregen steeds vaker het verzoek om een pakketje ergens achter te laten. Daarom hebben we hier in 2020 een dienst voor ontwikkeld. Sinds de introductie in 2020 blijkt dat de optie een belangrijke bijdrage levert aan een hogere klanttevredenheid. Ontvangers waarderen deze service zelfs het meest van alle bezorgopties en kiezen uit het vaakst ervoor. Daarnaast slaagt de eerste afleverpoging vrijwel altijd. Hierdoor voorkomen we onnodige kilometers voor een tweede bezorgpoging.
Hoe werkt Afgesproken Plek?
Zodra we uw zending hebben ontvangen, kunnen uw klanten de bezorgafspraak aanpassen in de Mijn DHL app. Als uw klant liever de track en trace-pagina van DHL gebruikt, vult hij daar eerst het zendingsnummer en postcode in. Bij ‘iets anders afspreken?’ kiest hij voor ‘een plek rondom huis’. Uw klant geeft aan waar de bezorger het pakket mag achterlaten en of de bezorger eerst moet aanbellen. De gekozen plek moet overdekt zijn en niet zichtbaar vanaf de straat. Ontvangers mogen hier dus geen ander adres kiezen. De afgesproken plek wordt omschreven in een korte tekst en kan worden voorzien van een afbeelding.
Wij houden uw klant via e-mail, push notificaties en het zendingverloop op de hoogte van de bezorgstatus. Uw klant kan volgen of en wanneer we het pakket op de afgesproken plek hebben afgeleverd.
Als uw pakket geleverd moet worden met een afleverbewijs (handtekening, pincode) of leeftijdscheck, dan wordt de optie Afgesproken Plek niet getoond voor ontvangers. Als het pakket op weg is naar een DHL ServicePoint, kan de ontvanger de bezorgafspraak niet meer aanpassen.
Standaard een afgesproken plek instellen?
Veel ontvangers maken gebruik van de mogelijkheid om hun pakketten standaard op een afgesproken plek te laten leveren. In die gevallen wordt deze bezorgafspraak automatisch ingesteld, meteen na het sorteren van uw pakket. Uw klant geeft aan of zijn pakketten direct op de afgesproken plek mogen worden bezorgd, of alleen als hij niet thuis blijkt na eerst aanbellen. Bij standaard levering op afgesproken plek wordt de foto van de bezorger beschouwd als afleverbewijs; er wordt geen handtekening gevraagd.
Ook voor zakelijke pakjes kan een zakelijke ontvanger een standaard ‘Sleuteladres’ laten vastleggen bij DHL. Dat betekent dat de bezorger deze pakketten mag achterlaten op de locatie die de ontvanger heeft aangegeven, zonder een handtekening vast te leggen.
Hoe veilig is afleveren via Afgesproken Plek?
Afgesproken Plek is beschikbaar sinds 2020. De bezorgoptie is sindsdien heel betrouwbaar gebleken. Dat regelen we door een aantal ingebouwde veiligheidsmaatregelen. Daarnaast houden we, samen met u en ontvangers, deze afleveroptie betrouwbaar:
- Als verzender heeft u de mogelijkheid om Afgesproken Plek niet toe te staan. We adviseren om dat te doen bij verdachte of fraudegevoelige aankopen. Bijvoorbeeld artikelen die zijn gekocht op rekening of met achteraf betalen, of artikelen met een hoge waarde. Laat het pakket in die gevallen bezorgen met de optie ‘Bezorgen Met Code’ (BMC). Als alternatief kunt u ‘Niet op Afgesproken Plek’ (NAP) gebruiken. Neem voor advies en mogelijkheden contact op met uw DHL contactpersoon.
- We vertellen uw klanten dat ze hun pakketnummer en postcode nooit met anderen moeten delen. Dat verkleint de kans op fraude.
- Uw klanten kiezen zelf welke plek zij veilig vinden, maar ook DHL-bezorgers beoordelen de locatie. Als zij denken dat deze niet veilig genoeg is, laten ze het pakket er niet achter, maar doen ze een nieuwe bezorgpoging bij een DHL-punt of opnieuw bij uw klant thuis..
- Uw klanten bepalen zelf voor welke pakketten ze Afgesproken Plek gebruiken. Wij raden ze aan om bestellingen met een hoge waarde niet onbeheerd buiten huis te laten bezorgen.
- Steeds meer ontvangers hebben een slimme deurbel, een camera die gebeurtenissen aan de deur vastlegt of een afsluitbare pakketbox. Dat maakt de afgesproken plek nog veiliger.
- Een bezorger zal, wanneer door de ontvanger gevraagd, eerst aanbellen en proberen het pakket te overhandigen. Als dat niet lukt, controleert en plaatst hij het pakket op de afgesproken plek rondom het huis. We geven onze bezorgers nadrukkelijk mee: bezorg alleen wanneer de plek overdekt is en niet zichtbaar vanaf de straat.
- Zodra DHL aanleiding ziet om bepaalde postcodegebieden uit te sluiten, bieden wij Afgesproken Plek daar niet aan.
Uw klant vindt zijn pakket niet op de afgesproken plek: wat dan?
Wanneer uw klant contact met u opneemt, raden we u aan de volgende controles te doen:
- Vraag uw klant om de status van de bezorging te controleren via track en trace. Misschien is de bezorger (nog) niet langs geweest, of is het pakket vertraagd.
- Op track en trace is de bezorgstatus voor Afgesproken Plek te zien. Als de bezorger heeft besloten om het pakket niet achter te laten, staat dit in de details-sectie.
- Als op track en trace blijkt dat het bezorgen niet is gelukt, laat de bezorger een niet thuis-kaartje achter, waarmee uw klant de volgende bezorgpoging kan inzien in de Mijn DHL app of track en trace. Vraag hiernaar als u uw klant spreekt.
- Staat in de Mijn DHL app of op track en trace dat het pakket wel is bezorgd op de afgesproken plek, maar geeft uw klant aan dat er geen pakket ligt? Neem dan contact op met de klantenservice van DHL. Wij registreren iedere bezorging (inclusief foto) en kunnen met onze aanvullende gegevens de bezorgstatus verder onderzoeken.
Wie is er aansprakelijk vanaf het moment dat DHL het pakket via Afgesproken Plek heeft afgeleverd?
- DHL is verantwoordelijk tot het moment van afleveren op de afgesproken plek. We registreren elke levering, en alle registratiegegevens zijn beschikbaar voor onze klantenservice.
- Net als bij persoonlijk afleveren aan de deur, zijn ontvangers bij bezorging via Afgesproken Plek zelf verantwoordelijk als een pakket beschadigd raakt, zoek is of wordt gestolen nadat DHL de bestelling heeft afgeleverd.
- Iedere keer dat een ontvanger voor Afgesproken Plek kiest, wijzen we hem op de spelregels, tips en algemene voorwaarden. Wanneer ontvangers een bezorging wijzigen, moeten ze hier eerst mee akkoord gaan.
- In onze contracten met verzenders is een aanvullende voorwaarde van kracht voor het fotografisch vastleggen van de bezorging als afleverbewijs.