
Nespresso, Otrium en Staples kiezen voor afbouw scope 3
Onder de naam GoGreen Plus neemt DHL samen met een aantal grote klanten het initiatief om de hele keten te verduurzamen. Daarmee zet DHL verdere stappen op het gebied van duurzaamheid passend bij de voortrekkersrol die DHL inneemt om logistiek te verbeteren. Met vergaande elektrificatie van de vloot, duurzame nieuwbouw en 5.000 DHL ServicePoints is de eigen bedrijfsvoering voortdurend onderwerp van verbetering.
Met GoGreenPlus investeert DHL samen met verzendpartners Nespresso, Otrium en Staples extra in HVO100 diesel die bijdraagt aan fossielvrije kilometers in het totale netwerk. Daarmee versnelt de afbouw van CO2 uitstoot in de logistieke keten. Deze extra reductie wordt toegewezen aan de klanten die gebruik maken van dit premium product. Op specifieke plekken in Nederland wordt net zoveel HVO100 getankt in vrachtwagens als deze verzendpartners extra hebben bijgedragen.
Bedrijven die deelnemen aan GoGreen Plus krijgen inzage in de totale uitstoot van hun logistieke proces via DHL, de vermindering van uitstoot volgens de Book&Claim methode en het bijbehorende certificaat gevalideerd en gecertificeerd door certificeringsautoriteit SGS. GoGreenPlus is dus een mogelijkheid voor bedrijven om de CO2 uitstoot in hun logistieke keten, oftewel scope 3, versneld en aantoonbaar af te bouwen.
Reineke van Riemsdijk, Sustainability Manager Nespresso: “Bij Nespresso zijn we vastbesloten om onze impact op het milieu te minimaliseren. Dit doen we door samenwerking in de hele keten op te zoeken. Door deel te nemen aan het GoGreen Plus-initiatief van DHL, zetten we een belangrijke stap richting de afbouw van onze CO2-uitstoot in de logistieke keten. Zo kunnen onze klanten genieten van heerlijke koffie, terwijl we ook goed voor de planeet zorgen.”
Rutger van Boxtel, COO Otrium: "Vanuit Otrium zijn we sterk gemotiveerd om onze logistieke processen zo duurzaam mogelijk in te richten. Met GoGreen Plus zetten wij een grote stap in de realisatie van onze ambities. Een stap die naadloos aansluit bij ons brede streven om een positieve impact te maken in de fashion industrie. Dat doen we door het aanbieden van restvoorraden van fashion partners aan onze klanten tegen scherpe prijzen en tegelijkertijd de impact van onze logistieke processen te verminderen."
Albert Zwart, Managing Director Staples: "Bij Staples streven we continu naar het verduurzamen van onze processen, en logistiek speelt daarin een centrale rol. Met DHL GoGreen Plus versterken we onze impact en vergroten we de duurzame keuzes voor onze klanten. In combinatie met ons eigen elektrische vervoer is GoGreen Plus een waardevolle aanvulling, waarmee we binnen de kantoorartikelenbranche de meest duurzame logistieke opties in Nederland kunnen bieden."
Zo werkt het
Een pakket legt heel wat kilometers af voordat het op zijn bestemming aankomt. Het laatste stuk van de reis gebeurt vaak al elektrisch. Maar in andere delen van de reis zijn grotere trucks nodig, en die rijden nu vaak nog op diesel. Met GoGreen Plus verbetert DHL juist dít deel van de reis.
Als bedrijven meedoen, investeren ze samen met DHL in vrachtwagenkilometers die worden gereden op HVO100. Hoe meer bedrijven aansluiten, hoe meer fossielvrije brandstof in het DHL netwerk terechtkomt. HVO100 is een fossielvrije brandstof, gemaakt van afval, restoliën en vetten. In vergelijking met gewone diesel kan het de CO₂-uitstoot tot wel 85% verlagen. Omdat HVO100 nog niet overal beschikbaar is, rijden niet alle trucks direct op HVO100, maar vermindert het wel de CO2 uitstoot van het totále netwerk. Hoe GoGreen Plus werkt, is uitgelegd in deze video:
Wel elektrisch
Het verduurzamen van de vrachtwagenkilometers komt bovenop de maatregelen die DHL al gedaan heeft en blijft doen in elektrificatie van eigen auto’s en die van service partners. Met ruim 2500 elektrische bestelauto’s rijdt DHL de laatste kilometers tot aan de deur of het pakketpunt voor het grootste deel elektrisch:
Ook doet DHL ervaring op met elektrische bakwagens in de steden die sinds 1 januari een zero emissie zone hanteren. Vijftien bakwagens heeft DHL die speciaal verzwaarde laadinfrastructuur gebruiken om hun accu op te laden.
Duurzame netwerkstructuur
Met 130 CityHubs heeft DHL een fijnmazig netwerk dat door de korte afstand tot de stedelijke gebieden intrinsiek duurzaam is en zich goed leent voor elektrificatie. In een omvangrijk investeringsprogramma van 110 miljoen euro worden 27 CityHubs volledig nieuw gebouwd volgens de hoogste BREEAM duurzaamheidskenmerken. Zestien daarvan zijn operationeel, op vijf plekken wordt momenteel gebouwd en nabij de grote steden zoekt DHL nog naar geschikte bouwkavels voor vernieuwing van zes CityHubs. Ook de pakketautomaten dragen bij om pakketten zo min mogelijk meters af te laten leggen. Ze staan onder meer bij bouwmarkten, supermarkten, tankstations en sportclubs zodat ontvangers ze op hun normale gang op kunnen halen. Dit jaar verwacht DHL ruim 2.500 pakketautomaten verspreid over het land te hebben die onderdeel zijn van een netwerk van ruim 5.000 pakketpunten. Zo is er altijd wel een DHL-punt dichtbij.
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden