MediaMarkt en DHL breiden samenwerking uit: nieuwe standaard in retail

Utrecht, 13 oktober 2025: Klanten kunnen vanaf nu bij MediaMarkt winkels hun DHL-pakket en hun online bestelling van MediaMarkt ophalen. In steeds meer vestigingen staan pakketautomaten die beide functies combineren, waardoor consumenten tijd besparen en meer flexibiliteit hebben in waar en wanneer zij hun pakket ontvangen. 

Sneller en eenvoudiger ophalen 
Dankzij de Click & Collect functie kunnen bestellingen, ook same day delivery orders, rechtstreeks uit de pakketautomaat worden opgehaald, zonder langs de servicebalie te hoeven. Na aankoop ontvangt de klant een QR-code waarmee het pakket eenvoudig uit de automaat kan worden gehaald die bij de ingang van de vestiging staat. Tegelijkertijd biedt de pakketkluis ontvangers van DHL pakketten een veilige locatie met ruime openingstijden in de buurt als alternatief voor bezorging aan huis.  

“Met deze samenwerking laten MediaMarkt en DHL zien hoe innovatie en klantgerichtheid samenkomen,” zegt Patrick van der Linden, Managing Director Commercial MediaMarkt Benelux. “Het is voor ons belangrijk om voortdurend te zoeken naar slimme oplossingen die inspelen op veranderend klantgedrag. Door samen met DHL te investeren in dit concept, zetten we een nieuwe standaard voor service in de retail.” 

Succesvolle testfase 
Inmiddels beschikken 32 MediaMarkt-vestigingen over een pakketautomaat met Click & Collect-functie, waarvan er momenteel 6 operationeel zijn. De overige automaten worden de komende weken geactiveerd. MediaMarkt The Wall in Utrecht had de primeur. Het positieve resultaat vormt de basis voor een bredere uitrol.  ”De verwachting is dat het aantal pakketautomaten bij MediaMarkt de komende periode snel zal groeien en voor de traditionele piekdrukte in november in bijna alle 54 winkels beschikbaar is,” zegt Thierry Hendriksen, Network Manager Pakketautomaten bij DHL eCommerce Benelux. 

“Het bijzondere aan de samenwerking is de snelheid waarmee we de gezamenlijke app werkend hadden. Binnen zes weken hadden we de eerste versie staan”, aldus Sander Koot, Engineering Manager Pakketautomaten bij DHL eCommerce Benelux. “Samen met MediaMarkt ontwikkelen we door op Click & Collect”. 

Meer gemak, minder wachttijd 
De gezamenlijke oplossing zorgt ervoor dat klanten minder lang hoeven te wachten, meer keuzevrijheid hebben in hoe zij hun bestelling ontvangen en profiteren van een snellere en efficiëntere afhaalervaring. Bovendien draagt de bundeling van pakketstromen bij aan een duurzamere vorm van bezorging. De Click & Collectoptie komt ook beschikbaar voor andere retailformules.

2500 DHL pakketautomaten
Steeds meer mensen maken gebruik van aflevering op een servicepunt of in een pakketautomaat als alternatief voor levering op het thuisadres. In een jaar tijd is het gebruik ervan verdubbeld. Gebruikers noemen flexibiliteit, gemak en duurzaamheid als pluspunten. Deze pakketautomaat kan ook als standaard bezorgoptie vastgelegd worden in de Mijn DHL-app, die inmiddels 7,5 miljoen keer gedownload is. Via de app kan je ook makkelijk alternatieve locaties vinden. Voor het einde van dit jaar heeft DHL 2500 pakketautomaten; een verdubbeling ten opzichte van 2024. Steeds vaker is een DHL pakketautomaat de dichtsbijzijnde optie om een pakket in te leveren of op te halen. 

Geschreven door
Frederique Martin
Corporate Communications Manager

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden