
Van eenmanszaak tot een wereldwijd opererende specialist in bevestigings- en ophangsystemen voor audiovisuele en multimedia-apparatuur met 170 medewerkers. Vogel’s Products in Eindhoven presteert dit met high-end AV-montage in een uiterst competitieve markt. Het kenmerkt de inmiddels ruim vijftigjarige historie van het bedrijf.
Dat Vogel’s zich in een steeds snel veranderende omgeving ontwikkelde tot marktleider in AV-ophangsystemen steunt op de pijlers kwaliteit, service en innovatie. Om te blijven groeien is samenwerking met partners die hetzelfde DNA in de genen hebben een eerste vereiste. Dat zeggen Supply Chain Manager Guido Nykamp en Operations Manager Bart van Middelkoop. Zij zijn er met hun teams verantwoordelijk voor dat de producten van Vogel’s vanuit de hele wereld naar het centrale warehouse in Oss worden verscheept. Vervolgens gaan ze van daaruit naar consumenten, professionele klanten en andere warehouses.
Het komt altijd goed, met de juiste partners
“Dat varieert van één pakket van de webshop tot een volle pallet en alles daartussenin. Het is altijd uitdagend om dat op de juiste manier, op het juiste tijdstip en tegen de juiste kosten voor elkaar te krijgen. Dat komt goed, met de juiste partners. Voorheen werkten we met veel verschillende vervoerders, die elk in hun eigen land actief zijn. Vijf jaar geleden hebben we ervoor gekozen om onze pakketbezorging te consolideren naar DHL Parcel, het huidige DHL eCommerce. Daar zijn we tot op de dag van vandaag bijzonder tevreden over.”
Flexibiliteit en service die past
Die tevredenheid is ingegeven door meerdere pluspunten. “Zo biedt DHL flexibiliteit voor de consument als het gaat om een ander leveringstijdstip of levering op een DHL ServicePoint. De Mijn DHL app geeft de consument daar volop invloed op. De klant krijgt daarmee keuzeopties en een service die bij de individuele wensen past. Die service geldt niet alleen bij de reguliere pakketten, maar ook bij grotere pakketten en wanneer het om kwetsbaardere producten gaat die extra transportzorgvuldigheid vereisen. DHL bleek standaard al over al die mogelijkheden te beschikken.”
Verwachtingen en gebruiken in diverse landen
Echt doorslaggevend is dat Vogel’s een partner zocht die helpt bij de internationale groei van het bedrijf. “We willen een partner met een heel goed eigen netwerk die meedenkt en pasklare oplossingen biedt als we in een nieuw land actief worden. DHL is op de hoogte van de verwachtingen en de gebruiken in de verschillende landen en neemt de gebruiker lokaal mee in wat het serviceniveau is en wat hij of zij van een levering kan verwachten. Zo is het bijvoorbeeld in Italië gebruikelijk dat de vervoerder per sms contact opneemt en op die manier notificaties doorgeeft. Dan is het van belang dat de klant al bij de bestelling zijn telefoonnummer verplicht doorgeeft. Zo denkt DHL met ons mee en wijst ons op dergelijke lokaal belangrijke onderwerpen.”
Een echt familiebedrijf
Het verhaal van Vogel’s begint in 1973, als muziekliefhebber Harry Vogels niet tevreden is met het geluid uit zijn speakers. Aan de keukentafel ontwerpt hij een beugel waarmee hij de geluidsboxen aan de muur hangt, zodat de muziek een stuk beter klinkt. “Zo zijn wel meer bedrijven begonnen, uit frustratie over iets dat er niet was. Daar komt bij dat Harry een sociaal en warm persoon was en dat is nog steeds voelbaar binnen de organisatie. Het is een echt familiebedrijf, met oprechte aandacht voor mens en milieu, en gericht op de lange termijn. Mensen werken hier graag. Dat zegt wel iets.”
Kwaliteit, service en snelheid
De ontwikkeling van het bedrijf kwam in een stroomversnelling met de komst van de platte tv’s. De traditionele buizen-tv’s op een tafeltje maakten plaats voor flatscreens die aan de muur konden worden bevestigd. “Dat heeft voor een explosieve groei gezorgd. Tegelijk ontwikkelden we innovaties die bijvoorbeeld installateurs in de professionele AV-markt heel veel tijd en dus geld besparen. Inmiddels is er veel concurrentie. Het klinkt misschien wat commercieel, maar ons kwaliteitsniveau stond en staat op eenzame hoogte. Dat is best bijzonder. Je koopt als consument of zakelijke klant iets van Vogel’s omdat je kwaliteit verlangt. Dergelijke hoogwaardige producten verdienen voor hun transport de bijpassende service en snelle, punctuele levering. DHL beweegt makkelijk mee met seizoenpatronen, daar hadden andere transporteurs meer moeite mee. DHL schaalt de vervoerscapaciteit altijd probleemloos op en af aan de eisen van het moment.”
Ontzorgen van de klant
Met name wat dat laatste betreft komt DHL nadrukkelijk in beeld. “DHL bezorgt bijna alle zendingen met een servicelevel waar wij vrolijk van worden. Dat is voor ons heel belangrijk, zij zorgen er mede voor dat onze service permanent heel goed is. We leveren bijvoorbeeld ook aan installateurs en die moeten kunnen rekenen op gegarandeerde levering op een bepaald tijdstip voor een project. Wij zijn heel veeleisend. Ontzorgen van de klant is bij DHL goed geregeld. Dankzij optimale traceerbaarheid van zendingen kan DHL vragen van eindklanten altijd snel oplossen, daar hebben wij geen omkijken naar. Bovendien is de accountmanager altijd goed benaderbaar, ze kent ons goed, heeft kennis van zaken en de interne lijnen zijn kort. We maken met name gebruik van DHL eCommerce voor de kleinere zendingen voor onze webshop. En ook van DHL Freight dat onze pallets in Europa vervoert. Door deze combinatie van onderdelen heeft het bedrijf er nooit moeite mee om te leveren binnen de gestelde tijd en met de variërende omvang van zendingen voor verschillende markten. Bovendien kan DHL uitstekend meebewegen met seizoenpatronen, daar hadden vorige transporteurs nogal moeite mee. Zij kunnen de vervoerscapaciteit altijd probleemloos op- en afschalen aan de eisen van het moment.”
De wereld zo goed mogelijk achterlaten
Waar Vogel’s en DHL elkaar eveneens vinden is de aandacht voor duurzaamheid. “Onze CEO Gerdi Vogels wil ook op dat vlak vooroplopen. Op meerdere vlakken richten we ons bedrijf zo duurzaam mogelijk in, bijvoorbeeld door het gebruik van single used plastics met 95% te reduceren en met paper pulp in onze verpakkingen. We zijn sinds 2024 B Corp gecertificeerd en we publiceren al jaren een MVO-jaarverslag. DHL past bij wat wij uit willen stralen. Ze zijn heel actief bezig met verminderen van de CO2-uitstoot en we voelen ons er prettig bij dat ze dat als groot bedrijf uitdragen. Zo heeft DHL de grootste elektrische vloot van Nederland met 2500 elektrische busjes, HVO100 brandstof en ze experimenteren met elektrische vrachtwagens. In de My DHL portal ontvangen we rapportages die ons exact inzicht geven in onze CO2-uitstoot en de compensatie daarvan. Jaarlijks krijgen we een onafhankelijk geauditeerd certificaat dat de totale compensatie aangeeft. Vogel’s wil de wereld zo goed mogelijk achterlaten en daar hebben we bij DHL geen vraagtekens bij. Samen maken we het verschil.”
Steeds veranderende audiovisuele wereld
Van Middelkoop en Nykamp verwachten dat de groei van Vogel’s vooral in de professionele AV-markt plaatsvindt. “We zijn al geruime tijd groot in die markt met bevestigingssystemen voor videowalls. Ook bedienen we de markt van display ophangsystemen in retail, hospitality en scholen. Die professionele markt heeft ook op termijn heel veel potentie. Informatievoorziening, educatie en reclame worden via die wegen alleen maar belangrijker. Dit terwijl de jongere generatie nauwelijks nog tv kijkt, maar alles op hun telefoon of tablet doet. Vogel’s heeft bewezen zich altijd weer aan te kunnen passen aan de steeds veranderende audiovisuele wereld. Dat lukt alleen met gelijkgestemde partners zoals DHL. Wij zijn innovatief, want we willen voorop blijven lopen. DHL eCommerce past daar naadloos bij. Zo zijn we eerder dit jaar uitvoerig geïnformeerd in het DHL Innovation Center over innovatie en AI in de transportsector. Dat geeft volop nieuwe inspiratie en zorgt ervoor dat de samenwerking voelt als een echt partnerschap.”
Deel op social media
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden