DHL eCommerce ondersteunt Jollein

Van magazijn tot babykamer 

Wie op zoek is naar stijlvolle essentials voor in de babykamer, is bij Jollein aan het juiste adres. Al ruim vijftig jaar maakt en verkoopt dit Drentse bedrijf producten voor baby’s én hun ouders. Dat doen ze via hun eigen webshop, maar ook op marketplaces en platforms als bol.com en Amazon. DHL eCommerce is sinds drie jaar een van hun vaste verzendpartners. Roy Nieboer, e-commerce-manager bij Jollein: ‘DHL eCommerce helpt om onze verzendprocessen verder te optimaliseren, bijvoorbeeld met behulp van slimme digitale tools.’ 

Bijzondere momenten

Vraag je Roy Nieboer wat ze bij Jollein precies verkopen, dan is het antwoord simpel: álles voor in en rondom het babybedje. Van slaapzakken en klamboes, tot bijtringen, knuffels en speendoekjes. ‘We willen alle eerste keren van kindjes en hun ouders mogelijk maken. Voor het eerst de deur uit met een voetenzak, de eerste keer in het wiegje slapen – wij zijn er voor dat soort bijzondere momenten.’ De ambitie van Jollein: mooie, eenvoudige én veilige producten maken, van goede kwaliteit. Vroeger verkochten ze die via retailers aan de consument, inmiddels ook via webshops, marketplaces en andere platforms. Dat doen ze sinds 2020 met behulp van DHL eCommerce, waarmee ze zowel kleine pakketjes als grote pallets verzenden. 

Rijdende showroom

Voor het ontstaan van Jollein gaan we ruim vijftig jaar terug in de tijd. Het is 1973 als het textielbedrijf waar Wim Smits sr. al jaren werkt, failliet gaat. Omdat er toch brood op de plank moet komen, koopt hij een paar rollen stof en brengt die naar een naaiatelier. Hij laat er onder andere beddengoed, lakens en slaapzakken van maken. Die gooit hij achter in z’n opgeknapte DAF-vrachtwagen, waarmee hij langs z’n relaties rijdt. Zijn handel slaat aan, en dus koopt Wim eind jaren tachtig een pand in Assen – met opslag en aangrenzend atelier. Vanaf dan produceert Jollein z’n producten inhouse, waardoor klanten sneller en beter geholpen worden. 

Eens een familiebedrijf…

Met z’n vrouw Marrit neemt Wim jr. in 2002 het stokje van z’n vader over. Ze runnen het bedrijf jarenlang samen. Inmiddels hebben ze het verkocht, en staat de familie Smits niet meer aan het roer. ‘Maar ondanks dat voelt het nog steeds als een familiebedrijf’, zegt Roy. 


‘Jollein levert inmiddels in 42 landen. We kunnen al die landen met één verzendpartner bedienen.’ 

 

‘We werken met een hecht team van zeventig mensen. We durven hier eerlijk te zijn tegen elkaar, niets is onbespreekbaar – zoals dat met familie ook gaat. Ons motto: goed is goed, en slecht is slecht. Als iets beter kan, dan geven we elkaar feedback. Daar worden we uiteindelijk allemaal beter van – en onze producten ook.’ 

Dicht bij de doelgroep

Jollein verkoopt tegenwoordig via allerlei kanalen, behalve via een eigen fysieke winkel. ‘Onze grootste omzet komt uit de b2b-verkoop’, zegt Roy. ‘We werken internationaal met zowel online en offline retailpartners. Zo zijn we altijd bereikbaar  voor consumenten.  ‘We bieden onze producten ook direct zelf aan onze consument aan: op onze eigen webshop, maar ook via marketplaces als H&M en Zalando. Dat was een bewuste keuze: dáár zit namelijk onze doelgroep. Bovendien zijn we als merk zo zichtbaarder.’ 

Trouwe bondgenoot 

De samenwerking tussen Jollein en DHL eCommerce begon in 2020. ‘We wilden via Zalando leveren in Duitsland, en konden maar uit een paar verzendpartners kiezen. Het ging toen nog om kleine volumes in één land, maar dat maakte voor DHL niet uit: zij zagen gelijk onze potentie en groeiopties.’ Toch verliep de samenwerking aan ’t begin wel wat stroef, geeft Roy toe. ‘We waren over een aantal zaken niet helemaal tevreden, en vonden dat er dingen beter konden. Daarover zijn we in gesprek gegaan met accountmanager Peggy Huijbregts en salesmanager Thijs Baas – onze vaste contactpersonen bij DHL eCommerce. Zij namen ons meteen erg serieus, en wilden graag verbeteren. Tijdens dat gesprek hebben we nieuwe afspraken gemaakt. Inmiddels is er een heleboel veranderd, en gaat ’t supergoed tussen ons.’ 

Verzenden in alle soorten en maten 

De samenwerking tussen Jollein en DHL eCommerce is de afgelopen jaren steeds verder uitgebreid: er zijn meer landen én grotere volumes bijgekomen. ‘We verkopen onze producten in 42 landen, met een focus op Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Dit jaar komt daar het Verenigd Koninkrijk bij’, zegt Roy. ‘We kunnen elk land nu in principe bedienen met één verzendpartner.’ Een ander groot voordeel, is dat DHL eCommerce een onestopshop biedt. ‘We verzenden orders in allerlei ‘smaken’: van brievenbuspakjes met één speendoekje, tot trailers vol pallets’, legt Roy uit. ‘Al die pakketjes, klein en groot, kunnen we aan één chauffeur meegeven. Dat scheelt veel administratief gedoe, en zorgt ook nog eens voor overzicht – zéker in ons magazijn.’ 

Gekoppeld aan DHL eCommerce 

Om het bestel- en verzendproces overzichtelijk te houden, gebruiken ze bij Jollein een multi-carrier platform. ‘Dat is een soort stekkerdoos in ons warehouse, waar onze interne systemen aan gekoppeld zijn. Alle zendingen en bestellingen komen hier binnen. Ook geeft het systeem bijvoorbeeld zelf printopdrachten voor verzendlabels.’ Het platform van Jollein is met een API gekoppeld aan de diensten van DHL eCommerce. ‘Stel, we verzenden een pakket naar een zakelijke relatie in Oostenrijk. Dan komt die bestelling dus vanzelf in het systeem van DHL eCommerce terecht – dat proces hebben we helemaal geautomatiseerd.

Voor ‘bijzondere gevallen’ gebruiken ze daarnaast de zakelijke omgeving My DHL Portal. ‘Het komt dagelijks voor dat we handmatig zendingen moeten inboeken. Bijvoorbeeld als een pakket een afwijkend formaat heeft, of als de postcode van de afzender niet klopt. Ons serviceteam gebruikt de My DHL Portal ook om te kijken waar en wanneer bepaalde pakketten geleverd worden, én om makkelijk en snel met DHL eCommerce contact op te nemen.’ 

Méér dan een verzendpartner

‘DHL eCommerce haalt niet alleen pakketten bij ons op, ze denken ook mee over optimalisaties’, gaat Roy verder. ‘Ze adviseren ons bijvoorbeeld over fulfilment, en kijken hoe we de leverbelofte kunnen verbeteren. Ook weten ze precies welke verpakkingen we het best kunnen kiezen om het verzendtarief laag te houden. Zo helpen ze onze interne processen te perfectioneren. Daar profiteert DHL eCommerce zélf misschien niet van, dat doen ze omdat ze ons als partner zien.’ 

Extra stap voor élke klant

De aandacht die Wim sr. in de beginjaren van Jollein al voor z’n klanten had, zit nog steeds diepgeworteld in de cultuur van het bedrijf. ‘We doen er alles aan om onze b2b-klanten te ondersteunen bij de verkoop van onze producten. We helpen ze op marketinggebied, bijvoorbeeld door goed beeldmateriaal aan te leveren. Maar ook door duidelijke productinformatie in allerlei talen te verstrekken. En – heel ouderwets misschien, maar wél belangrijk: m’n collega’s van de klantenservice nemen altijd netjes de telefoon op. Een betrouwbare logistieke partner is voor ons dan ook onmisbaar: met behulp van DHL eCommerce kunnen we onze klanten de beste service verlenen.’ 

Bijschrift foto:

Thijs Baas (Salesmanager DHL eCommerce) en Roy Nieboer (E-Commerce Manager Jollein) 

Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden