
Sinds de oprichting in 1986 is toekomstbestendigheid voor Nespresso vanzelfsprekend. Veertig jaar geleden was het al duidelijk dat de klimaat- en sociale impact van de koffie industrie moest veranderen om koffie van hoge kwaliteit voor de toekomst te waarborgen. Tot op de dag van vandaag implementeert Nespresso initiatieven die toekomstbestendigheid bevorderen.
“Het is belangrijker dan ooit om te investeren in landbouwpraktijken die positieve impact maken en ecologische, sociale en economische winst creëren voor de hele keten, van koffieboer tot consument. Zo kunnen we ook in de toekomst blijven genieten van goede koffie”, zegt Reineke van Riemsdijk, Sustainability Lead bij Nespresso. “Deze gedachte speelt al sinds jaar en dag een rol bij Nespresso. We werken daartoe intensief samen met onze partners en maken daar duidelijke afspraken over.”
Krachten en kennis bundelen
In Nederland richt Nespresso zich met name op de ketenonderdelen logistiek en recycling. “We kijken naar de totale keten en proberen daarin met iedereen samen te werken, van concurrent tot leverancier en afvalverwerker. Zo hebben we bijvoorbeeld samen met negen andere koffiebedrijven Koffie Capsule Recycling Nederland (KCR) opgericht. Deze vereniging bouwt samen met afvalverwerkers aan een landelijk recyclingsysteem. We halen capsules uit het restafval en recyclen die. Natuurlijk is het soms een uitdaging om dat samen met concurrenten te doen, maar zoiets lukt alleen als je krachten en kennis bundelt. Uiteindelijk willen we allemaal onderaan de streep dat capsules worden hergebruikt.”
GoGreen Plus als keteninitiatief
Een ander initiatief van Nespresso is de recente aansluiting bij het GoGreen Plus-programma van DHL eCommerce. Deze logistieke partner van Nespresso heeft het toekomstbestendig maken van het logistieke proces al jaren geleden ingezet, zegt Marleen Nelemans, Sustainability Manager bij DHL eCommerce. “Ook wij zijn intrinsiek gemotiveerd om de keten toekomstbestendig te maken, zodat e-commerce ook voor de generaties na ons toegankelijk blijft. We zijn bijvoorbeeld koploper met elektrisch vervoer en inmiddels nemen alle klanten automatisch deel aan ons standaard GoGreen-programma. Dat zorgt voor een reductie van 25% van de CO2-uitstoot. Met dit standaard GoGreen-programma beloven we klanten dat we hun pakketten altijd elektrisch of met fossielvrije brandstof in de laatste kilometers afleveren bij de consument. In antwoord op de wens van klanten als Nespresso, die naar de hele keten kijken en hun klimaatimpact nog sneller willen reduceren, hebben we GoGreen Plus ontwikkeld. Via GoGreen Plus investeert DHL samen met verzendpartners extra in HVO100 diesel die bijdraagt aan fossielvrije kilometers in het totale netwerk. Dit programma kan de klantspecifieke uitstoot aantoonbaar tot wel 85% terugbrengen binnen scope 3, de categorie indirecte CO2-emissies uit de waardeketen van een onderneming”, aldus Marleen Nelemans.
Elke stap helpt
De positieve impact van deelname aan het Plus-programma weegt heel zwaar voor Nespresso en is daarom vanzelfsprekend, zegt Reineke van Riemsdijk. “Onze klanten betalen niet extra voor een pakket via DHL eCommerce omdat we daar een klimaatvriendelijkere optie benutten. Wij kiezen er echt voor, omdat we het zelf belangrijk vinden. Elke stap die we kunnen nemen voor positieve impact maakt verschil en daarin is DHL eCommerce een hele fijne partner. Je kunt als bedrijf en ook als individu tegenwoordig niet meer zeggen: het maakt niet uit wat ik doe. Het maakt wel degelijk verschil, elk initiatief helpt. Ook al is het voor je gevoel een druppel op de gloeiende plaat.”
Lange termijn is voor iedereen spannend
Marleen Nelemans onderschrijft dat volledig. “Je hoort weleens dat de grote bedrijven, zoals Nespresso en DHL, makkelijk praten hebben omdat zij financieel krachtig zijn. Maar elk bedrijf, groot of klein, kan altijd wel iets doen. Het is de kunst om je energiebronnen bij wijze van spreken stuk voor stuk op een schaakbord te zetten, elke uitstoot daarvan onder de loep te nemen, met een bijbehorend tijdpad en budget. De ene keer is dat een kleine stap en de andere keer een grote stap. Er gebeurt heel veel als het gaat om techniek, wetgeving en vragen van klanten. Dan is het van belang de focus gericht te houden. Je kunt de juiste keuzes pas maken als je echt goed weet waar de uitstoot zit en of er technieken beschikbaar zijn waarmee je die uitstoot effectief kunt reduceren. Daar komt bij dat de lange termijn voor iedereen spannend is, maar dat biedt ook kansen. Voor een emissievrij wagenpark moet je eerst fors investeren in laadinfrastructuur, vervolgens auto’s aanschaffen en pas daarna kun je CO2-reductie in rapportages aantonen. Begin bij de basis en kijk wat er nu al mogelijk is.”
Bewustwording in retail verschuift
De factoren tijd en geld blijven altijd wel schuren, voorziet Reineke van Riemsdijk. “In ieder bedrijf is er weleens discussie waar het geld aan moet worden uitgegeven. Het is dan waardevol om te bezien hoe de keten eruitziet en waar je invloed op hebt. Wat je gezamenlijk kunt doen in de totale keten maakt het verschil. Het helpt als je kleine en grote successen kunt vieren. De trend in het retaillandschap is dat de bewustwording verschuift ten opzichte van vijf of tien jaar geleden. Dat gebeurt op allerlei vlakken, inclusief de logistiek.”
Oog voor de opgave waar we voor staan
Marleen Nelemans signaleert eveneens overduidelijke veranderingen. “Ook al blijft de consument niet altijd makkelijk te peilen. De grote massa denkt nog lineair, niet circulair. We zien nu dat grote bedrijven verduurzamen, waarna de massa volgt, die als gevolg daarvan bijvoorbeeld minder toekomstbestendige opties uit het assortiment ziet verdwijnen. Zo moedigen bedrijven met hun initiatieven, zoals bij de samenwerking tussen Nespresso en DHL eCommerce, andere schakels in de keten aan tot verduurzaming op verschillende vlakken. Samen houden we oog voor de opgave waar we als samenleving voor staan: toekomstbestendigheid.
Deel op social media
Mis geen update, meld u aan voor onze nieuwsbrief. Aanmelden